Wedstrijdreglement

de Zeven Wolden

opgericht 24 oktober 1969

Wedstrijdreglement van Hsv de Zeven Wolden

1.    Alle wedstrijden van de vereniging zijn voor haar leden toegankelijk.
       Ook donateurs mogen meedoen, mits zij in het bezit zijn van een geldige vispas. Voor de 55+ competitie wordt geen leeftijdsgrens gehanteerd.
2.    Alle wedstrijden worden jaarlijks op een wedstrijdrooster aan de deelnemers ter kennis gebracht. Van dit rooster wordt in principe niet afgeweken,
        tenzij de wedstrijdleiding hiervoor zwaarwegende argumenten heeft. In die situatie wordt in onderling overleg
       (op het  verzamelpunt) een nieuwe visplek vastgesteld.
3.    De exacte vislocatie wordt op het verzamelpunt door de wedstrijdleiding bepaald en deze geeft ook het startsein om te gaan vissen.
4.    Het is niet toegestaan in of op boten te vissen en in of bij sluizen. De in acht te nemen minimale afstand tot bruggen en sluizen is 25 meter.
5.    Het vissen op niet toegestane plaatsen (verbodsborden, particuliere terreinen e.d.) is verboden.
       Bij overtreding volgt diskwalificatie voor de betreffende wedstrijd.
6.    Deelname is geheel op eigen risico. De deelnemers zijn persoonlijk verantwoordelijk en aansprakelijk voor eventuele overtredingen van welke aard ook.
7.    De onderlinge afstand tussen de deelnemende vissers is minimaal 10 meter, tenzij men onderling anders heeft geregeld (b.v. parenwedstrijd).
8.    Bij het verlaten van de visplek mag er geen afval worden achtergelaten. Speciale aandacht voor kapotte snoeren, nylon, haken, lood e.d..
9.    Klachten en overtredingen dienen door minimaal 2 deelnemers te worden geconstateerd en moeten binnen 15 minuten aan de wedstrijdleiding ,
       onder vermelding van de naam van de overtreder te worden gemeld.
10.   Er mag tijdens de wedstrijd worden gevist met maximaal 2 hengels waaraan 1 haak is bevestigd. Swingtip en Winclepicker zijn toegestaan.
11.   De gevangen vis wordt in een leefnet bewaard tot na afloop de meet en weging van de vis door de wedstrijdleiding wordt verricht.
        Het net dient aan de daarvoor geldende eisen te voldoen en dient voldoende diep in het water te worden gehangen.
12.   De gevangen vis dient minimaal 15 cm te zijn en moet voldoen aan de wettelijke maat van de gevangen soort.
13   .Voor elke ondermaatse vis worden 5 strafpunten in mindering gebracht en bij 3 of meer ondermaatse vissen volgt
        diskwalificatie voor de betreffende wedstrijd.
14.   Snoek, snoekbaars, paling en karper moeten terstond weer worden teruggezet en tellen niet mee met de gevangen vis.
15.   Elke vis is 1 punt en elke 50 gram is eveneens 1 punt. Aan de hand van het totale puntenaantal over de gehele competitie of
        die van een losstaande wedstrijd wordt de rangorde op het einde bepaald.
16.   Voor alle wedstrijden in de competities (55+, zomeravond en paren) alsmede voor de losstaande wedstrijden geldt een inleg.
        Deze inleg wordt in de vorm van prijzengeld en/of waardebonnen aan het einde van de competitie en/of de losstaande wedstrijd
        weer aan de deelnemers teruggegeven. Wanneer men onverhoopt een of meer van de   competitie-wedstrijden niet mee vist,
        is hiervoor wel de inleg van betreffende wedstrijd verschuldigd.
17.   Bij niet voorziene omstandigheden beslist de wedstrijdleiding en/of het bestuur.